Thursday, June 16, 2011

Ergo baby VS Baby Bjorn

Next month, on 4th July, kitorg plan ke Universal Studios kat Singapore. Mula2 tu ingat nk tinggalkan Izz dgn bibik je, tp bila ajak bibik ikut hari tu, tiba2 nak pulak dia ikut. Slalu dia x nk ikut pegi jalan2 ni. Anyway, since confirm bibik ikut (dh beli tiket dh pun), confirm la Izz ikut jugak. Kalau x nk tinggalkan Izz dgn sapa pulak.

Jd nye kalau nk berjln jauh ni... mcm2 la nk dipikir utk si izz. benda pertama yg saya risau adalah camne nk bwk Izz around airport kalau stroller dh check in. mana larat nk dukung dia lama2. nk letak dia bwh mana bleh. lain la kalau dia dh bleh jln. jd nye terpikir la psl baby carrier. dulu ada beli Ergo baby, tp sbb masa tu izz kecik lg... xde la pakai. bkn x bleh pakai, tp kalau baby kecik, kena pakai dgn infant insert dia. izz x suka insert tu... rimas agaknye. asal nk try pakai je dia merengek... so xde la pakai. since izz dh besar ni (more than 5.5kg), x perlu pakai infant insert tu dh. try pakai mlm td, ok je dia. xde la merengek or rimas ke apa. elok sgt la ni. TAPI... ergo baby ni x bleh pakai baby utk muka dia menghadap ke depan. itu je yg x best nye.

ergo baby - muka baby either ngadap belakang or dada parent

bila survey2, ada la baby bjorn. baby bjorn ni mmg glamer. mahal plak tu. bila dh mahal, of course la better quality kan. then bleh pakai baby muka dia menghadap ke depan. bole baby tgk sekeliling. ini la yg saya nk utk izz.

baby bjorn - muka baby bole ngadap ke hadapan

tp bila saya baca2 komen tentang "Ergo baby VS Baby Bjorn", majority kata baby bjorn elok utk baby masa kecik shj. kalau dh 6 bln tu... ergo baby is the better choice. knape?
1. ergo baby provides better support - for both the parent and baby
2. ergo baby is more comfortable - again for both the parent and baby

source of info is here.

i really like the writers quote "being seated on your bum would be more comfortable than hanging by your crotch - no matter how light you are."

dgn itu, tidak la jd saya hendak membeli baby bjorn sbb clearly ergo baby is way better for izz and myself. nasib x jual ergo baby tu dulu. yg x syok nye, izz confirm kena ngadap dada mama je la. nk back carry blm boleh lg sbb izz masih kecik. kena at least 9 bln baru bleh back carry kalau x silap. another way to carry izz so that dia x ngadap mama all the time, is by side carry/hip carry. akan dicuba sblm ke singapore :)

ergo baby hip carry - muka baby bole ngadap ke depan but still x depan btul la. tp better this dr baby ngadap belakang or dada parent all the time

3 comments:

  1. ko tanya bibik pegi USS mesti la bibik nak ikut. cuba ko tanya aku? hahaha.. anyway, nak detail trip gi USS. nak pegi jugak tp tak tau mana nak mula and tak sempat nak cari. since ko dah nak pegi. aku nak tau dari A smpi Z. mana nak tinggal, mana nak beli tiket. harga. semua la. ko kan terror itemized kan semua. thanks! :D

    ReplyDelete
  2. eh lari topik. cite pasal carrier. aku pakai sweet chery. harga RM199 tuh. ok. skang pun pakai kalau travel kat tempat yg tak sesuai bawak stroller. sebab stroller 1 je kan. yg bejalan pun belum tentu nak bejalan, nak bedukung je. bayangkan nak carry 15kg sorg dgn 11 kg sorg lg. ibarat aku dukung tong gas pegi jalan tau. pakai carrier pun lenguh!

    ReplyDelete
  3. wei aly... kali ni aku pegi USS ikut mak aku la. bkn aku yg arrange. anyway, day trip je. xde bermlm mana2 pun. sbb plan mmg nk gi USS shj. singapore kitorg dh penah lawat before this so malas la nk lama2 kat sana. pegi pagi, mlm balik. and mcm aku ckp td, since aku x arrange, aku xtau apa2 pun. byr je. hehe

    psl carrier tu, aku beli ergo baby terus sejak izz kecik sbb aku baca forum mana ntah, even baby berat pun kalau pakai ergo x sakit belakang or pinggang or lenguh. design dia ergonomic. baby selesa, parent pun selesa. tp part ni aku sendiri x dpt nk test sbb izz mula2 xnk dicarry dgn ergo baby ni. pakai sling je dia nk. tp since dh besar & berat ni, pakai sling pun dh kurang selesa. dh la dia akif... wiggle wiggle lebih sikit je, dh longgar sling tu. aku pun x confident nk pakai sling utk tempoh yg lama. kalau kejap2 and time dia tido x gerak2 sgt xpe.

    ReplyDelete