Tuesday, August 9, 2011

Cerita Izz



On 5th Aug 2011, Izz genap 7 bulan. The next day pegi inject. the optional injection for 7 month baby tu. kalau x silap, flu vaccine. next month another optional injection, H1N1 vaccine. after that xde dh injection smpi la izz 1 thn. x sabar nye nk tunggu izz besar. kalau blm bole jln pun, at least bleh duduk properly without org lain support. bleh izz duduk on high chair join semua org mkn. time puasa ni la plg terasa izz x dpt join mkn. dia tgk2 je sambil duduk dlm walker dia.

oh yes, about 2 weeks ago, last2 saya decide belikan jugak izz walker. kalau ikutkan apa yg saya baca, walker x elok. baby akan lmbt jalan la, ini la, itu la, tp xde walker... kesian izz x mobile. ada walker dpt la dia explore sana sini. jd nye xpe la beli walker. jln lmbt sikit pun xpe la. and saya rasa mmg izz akan jln lmbt sbb mengesot pun x pass lg. hahaha. anyway, skarang best tgk izz duduk dlm walker... each day makin jauh dia jln2. since rumah mak bapak saya agak besar, lg jauh la izz explore.

skarang ni jugak, izz dh start mkn bubur yg mak saya and bibik masak (nk masak sendiri mmg x sempat la sbb saya koje). weekend mak saya masak, weekdays pulak bibik. diorg masak for izz on a daily basis. untung izz ada org utk masakkan food everyday. xyah nk simpan fridge and panaskan semua tu. mula2 dulu izz mkn cerelac je. tp sbb izz makin kurang mkn, kitorg assume izz dh bosan asyik2 mkn cerelac. tu yg start masak bubur... tp xde beza pun kuantiti dia mkn. still ciput. xpe la, asal izz sihat and active. and since perut dia ok dgn homemade bubur, it's even better. kite tau apa yg kite bubuh dlm food anak, so xde la risau bg anak food x elok ke apa.

25 Aug ni bibik balik kampung for 2 weeks, smpi lepas raya la makna nye. saya dh apply cuti on 25 & 26 Aug... 29 Aug, Saleh plak cuti utk jaga izz. tp dia x alone. saya akan keje dr rumah just in case (nk cuti je mula2 tu tp cancel sbb hari tu hari terakhir before actual closing). 30 Aug dh raya and akan cuti smpi la 1 sept. 2 sept baru masuk keje balik and of course la terus bz dgn closing. nasib mak saya willing ambik cuti smpi 12 sept utk jaga cucu dia. sayang mak. and saya kena blaja masak bubur manually sblm 25 Aug. haha. bkn x reti cuma nye sblm ni kalau masak bubur tekan je kat rice cooker tu, sbb rice cooker kat putrajaya bleh masak bubur dan mcm2 lg la. kat kajang mmg utk masak rice je, so nk masak bubur mmg kena manually. but come on, how hard can it be, right?

speaking of raya, izz dh ada baju raya. saleh shopping kat tesco hari tu and nmpk baju yg dia berkenan utk izz. cantik mmg cantik la tp design x bagus. part2 lain semua longgar tp kat pinggang ketat gile. izz dh la slim... cuba baby yg lg chubby. mana nk muat. x pandai btul designer dia. and generally baju melayu utk budak2 mmg mcm tu. designer baju melayu base their designs on mannequin je ke? cuba la measure actual person.

anyway, mesti ada yg gelak kat saya lps ni psl beli baju kat tesco. tp seriously, lately ni baju2 kat tesco mmg cantik2. is it because tesco dh jd tesco extra kat saujana impian tu? ntah la, i'm not sure. but compare dgn dulu... skarang baju2 dia mmg cantik. tp saya sendiri x pernah beli lg baju dr tesco. tgk2 je. shopping baju pun jarang. and i don't really care about brand. baju pasar mlm kalau cantik pun, akan saya pakai pegi dinner... err if i ever needed to attend such functions. hehe. and it has been proven that baju pasar mlm or petaling street, kualiti dia 10x better than baju2 branded. alkisah... dulu saya ada 2 t-shirt, 1 nike, 1 PS brand.  yg nike tu, x lama lps tu collar dia beralun mcm ombak laut yg dilanda tsunami. yg PS maintain je. eventually both t-shirt wear out but yg PS tahan lebih lama and even though dh lusuh, xde la tsunami waves or whatever. last2 yg PS jd baju tido. yg nike tu, nk pakai tido pun malu la. sesuai buat lap kaki je. lps tu xde saya nk beli brg branded dh. ridiculously overpriced for made in china stuff. cuba la check brg2 branded yg korg beli. most of them made in china. yg tu xde beza dgn brg murah pun. **thirsties izz made in US so xpe mahal. and tahan smpi skarang. mmg berbaloi. hehehe

itu je kot saya nk membebel hari ni... lately ni malas sgt nk ambik gambar, malas nk blogging... basically malas semua benda. hari ni dh start bebel, panjang la plak. x sedar dh almost 45 minit type entry ni sambil2 buat keje. dh masuk zohor dh pun, nk pegi solat la. assalamualaikum semua... bye!~

1 comment:

  1. kak anis.. danish dah duduk kusi tnggi.. start pose dia dah join kitorg berbuka dah.. then skang dah bole bdiri gak.. tp ketar2 lg la.. kalu kita lps dia pegang katil ke kusi ke, bole la.. tp dia x pndai memanjat bgn berdiri sendiri lg la.. bubur tu br2 ni wani wat kat danish letak carrot n ayam.. ayam potong halus2 then rebus la beras, carrot n ayam skali.. smpai la jd bubur.. alhamdulillah danish lg selera mkn.. kalu x, buka mulut skit je.. skrg buka mulut luas2.. :D

    ReplyDelete