Sunday, September 25, 2011

Aktiviti Ahad malam


Kalau korg tgk gambar di atas mesti ingat hanger tudung yg lubang2 tu kan. haha. anyway, itu bukan la hanger tudung, tp gambar cupcake (dr pandangan atas) yg saya & adik2 saya telah buat br sebentar td. Ye, hari ahad mlm kitorg bz dok buat cupcake. knape? esok office saya ada buat mkn2 sikit (sempena hari raya). plan nye nk order je. bila tnye2 around, plg murah dpt quote is RM1.50 utk size per cup. itu pun without the cup ok. kalau ada solo cup lg mahal. padahal cup cute yg saya beli tu dlm 15 sen je per cup. so xtau la knape charge mahal sgt utk cupcake. maybe sbb majority yg buat cupcake ni bukan la kilang2 tp org yg suka suki buat part time home business, or maybe jugak surirumah. since diorg pun nk buat untung, jd nye charge la mahal sikit kot. saya plak stakat nk 50 ketul je. nk bg diskaun pun sikit sgt order nye. jd nye sbb nk murah, saya decide la nk buat je. p/s: saya bukan la kedekut tp sbb kos nk buat mkn2 ni akan di share antara staff2 melayu, ada yg dh sound2, jgn la mahal sgt stakat utk dessert je. bila dh ckp mcm tu, malas la nk order. ingat nk beli je kek besar then potong utk 50 org mkn, tp sama je. kena beli 2 kek gak. last2 lebey kurang je kos kalau beli cupcake pun. x jauh beza. ha, lg 1 kena note is that staff melayu kat my office mmg x ramai. jd nye tu yg agak berkira psl kos2 ni. antara 50 attendees, maybe 10 je malay (yg akan share kos). the rest are all non-malays.

so bila dh decide nk buat the cupcake, first thing kena la beli bahan2 dulu. semua bahan saya beli kat kedai bahan2 bakeri kat belakang manjaku di bangi. kedai bahan bakeri makcik. sgt la excited masuk kedai tu. semua bahan ada, and byk pilihan. mlm smlm, ajak adik2 saya test buat a few cupcakes. alhamdulillah menjadi. not too bad if u ask me. hehe. dpt la bwk a few ke rumah aly siang td.

skarang ni br lps habis buat semua 50 cupcakes. rupe mmg so so la, but rasa sedap. harap2 esok diorg mkn pun rasa ok.

thanks to my sisters and my mom yg tolong buat the cupcakes. since it's not so hard (sbb ramai yg menolong), bole la buat lg kalau nk.

kotak ni muat 35 cups je. the rest bekas lain.

ni la dia rupe cupcake yg dh siap. mmg x kedekut kek or topping punye. hehe

4 comments:

  1. wei, share recipe please! nak buat utk bday nia 5/10 ni. adel suka gila cupcakes korang buat ni. nia pun. nanti share recipe eh!

    ReplyDelete
  2. bole bole. no hal. sgt senang. kalau ko tau nnt, sure ko ckp kat aku "patut la ko bleh masak". hahaha

    ReplyDelete
  3. anis, nampak sedappsss! for a first timer,kire excellent lah ni :)

    ReplyDelete
  4. tq jaja... my dad ada sebut dh. raya thn depan bole buat. haha.

    ReplyDelete