Tuesday, September 13, 2011

Journal bermalam dgn Izz di Putrajaya

Smlm kitorg bermlm di Putrajaya... setelah sekian lama nye x balik. Last balik masa puasa. Tido Putrajaya 2 mlm... all ok. Tp smlm not all ok.

The night before mmg dh di Kajang so saya pegi keje mcm biasa. Balik keje awal sikit, pkl 5pm dh kluar office and terus gerak ke Kajang nk ambik Izz utk bawak balik Putrajaya. Ooo yes, dr Cyberjaya, pegi Kajang, then balik ke Putrajaya. Crazy right? Mesti ada yg wondering knape x hantar izz somewhere lebih dekat je instead of hantar izz kat Kajang. Dgn byk kes baby mati kat Putrajaya, x berani la nk risk it. Maybe bila Izz dh besar sikit, yes boleh hantar kat nursery yg lebih dekat. tp selagi izz masih kecik ni, xpe la ulang alik jauh sikit pun. at least xde la risau psl dia being in an unsafe environment.

So smpi Kajang pkl 5.45pm, and izz tgh tido. packing brg dia (yg berlambak), masukkan dlm kete and tgh dok buat tu, dia bgn. my mom layan dia sementara saya finish packing. mak saya sempat pack food utk saya (lontong) and utk izz (bubur carrot dgn ikan/ayam - x ingat which one) utk kitorg mkn bila smpi Putrajaya. Plan nya smpi je Putrajaya, ambik Saleh, then terus gi Alamanda. saya puasa that day, so ingat nk berbuka sana je. w/pun my mom dh pack food for me, food for saleh still xde (saleh x mkn lontong) so plan ke alamanda diteruskan. nk masak mmg x bole sbb gas kat apt dh habis. on top of that, brg2 dapur semua xde. sbb dh lama x duduk sana, semua benda dh expire and ada skali saya balik sana, saya buang semua nye. dh x elok. skarang ni fridge kosong je. nk beli brg2 dapur, mcm x berbaloi sbb kitorg pun blm pindah balik sepenuh nye ke Putrajaya. bile? hanya saleh je bleh jwb.

Anyway, smpi Alamanda pkl 7pm... just nice before maghrib. kitorg ambik port kat Rasa. sementara saleh beli food, saya tunggu dgn izz. then saleh comes back with his food and drink, and by that time dh time berbuka. saya mkn lontong, saleh plak suapkan izz his bubur. after i finished, saleh plak mkn then i continued suap izz his food. not bad... almost licin dia mkn. berenti sblm licin sbb dia dh x bleh duduk diam. dh kenyang kot. lps mkn terus gerak balik.

smpi rumah pkl 8.15pm, saleh terus call org gas. ermmm... yg deliver gas ke rumah tu. so mlm tu dh ada gas. after this bole la memasak (ye ke nk masak??). the tong gas yg sedia ada kat putrajaya tu... lasted us 2 years++!!! haha... betapa x memasak nye saya. anyway, sementara saya layan izz yg sibuk explore the apt, saleh dok sibuk angkut brg2 dr kete. ye, mmg byk brg2 izz. brg kitorg lg. x lama lps tu izz lapar, bg dia susu. so from 8.30 to 9pm... izz mmg main2 je dlm walker dia. pkl 9pm lap dia mcm biasa. time nk pakaikan CD, dia kencing plak. habis tercemar tilam. after dh cuci again, then get him ready for bed. 9.30pm izz tido.

ingat setel dh episode nk tidokan izz... apparently not. then dia terjaga, byk kali ok smpi lost count. i think ada 5 kali kot dia terjaga (between 9.30am to 1.30am). bkn terjaga nangis sikit2 je, tp smpi ada skali tu siap muntah sbb nangis jerit2 sgt. tersedak then muntah. time tu atas saleh. habis t-shirt dia kena muntah. izz pun kena tp sikit je so xde la tukar baju dia. dlm 4 jam yg dia kerap terjaga tu, 3 kali dia menyusu, which is quite frequent utk izz (ada sbb knape mention ni). after 1.30am... dia xde tersedar dh. alhamdulillah, me and saleh both dh x larat. asyik kena bgn je. the next time izz tersedar, again melalak x ingat, pkl 5am. slalu nye kalau dh lama tido, mmg akan bgn nangis sbb lapar. so saya pegi la buat susu. dia minum... then habis je nangis balik. slalu mcm tu la kalau x burp. mcm biasa gak saya dukung dia so that badan dia tegak. badan tegak akan burp la. dh besar ni xyah tepuk2 dh. dukung je, mesti burp in a few minutes. tp kali ni lain sikit, lps dia burp, immediately dia muntah balik semua susu tu. (tarik nafas panjang) panggil saleh, dia ambik izz, and tukarkan baju budak kecik tu. saya lak kena mandi sbb bhgn bahu kiri ke bwh basah lencun dgn susu. nk lap je x selera sbb bau susu x best. melekit lak tu. after that, izz lega kot perut dia xde angin dh. dia xde plak nk tido terus. buat la susu utk dia skali lg (sbb dh muntah kan - tp dia xnk minum pun). dh tukar baju semua, saya ckp dgn saleh "abg letak la izz dlm walker. xyah awak dukung dia manjang. dia pun xde nmpk mcm nk tido terus tu. saya nk sahur." jd saya sahur la... oo ye, mak saya pack lontong for sahur as well. panaskan kuah dlm microwave, potong nasi impit, then makan. nasib food nye mmg dh ada. kalau br nk prepare mmg x sempat la. dgn izz muntah, kena mandi semua. by 5.40am saya dh setel sahur, tunggu masa nk subuh je.

time tu izz masih dlm walker dia, sibuk hulur2 tgn mcm nk suruh saya dukung. saya pun dukung. angkat je, tgk2 bontot dia sudah lencun. walker punye seat pun basah (sbb ni la mention izz minum smpi 3 kali masa dia tersedar byk kali tu). naik walker kan tekan2 CD dia, bila dh tekan2, mmg mcm perah towel basah la. habis kencing bocor. lupe plak dia minum byk. kalau ingat dh tukar dh diaper dia masa tukar baju. bukak je CD dia, tgk2 siap berak lg. wow aromaterapi pagi2. haha. jd nye, br je tukar baju, kena tukar lg. sluar panjang yg bwk dr kajang ada 2 helai je. both dh guna. xde sluar panjang dh. tinggal baju dgn sluar pendek je. pakai je la apa yg ada. pkl6am, after tukar baju, saleh tidokan dia sambil saya solat. susu yg buat ingat dia nk minum, last2 x terusik pun. dia xnk. pkl 6.30am saya nk hantar dia ke kajang semula. dia tersedar so senang la nk bwk ke kete.

sepanjang dlm kete mmg senang sbb dia ngantok, so dia tido x lama lps kete gerak. smpi je kajang, dia masih tido. biarkan dia kejap dlm kete sambil saya unpack brg2 dia. by the time habis unpack, dia dh sedar, tgk kanan, tgk kiri, tp x nangis. bibik angkat dia bwk masuk rumah. then my mom lak ambik dia, before she gets ready for work. saya terus gerak balik ke putrajaya utk get ready ke office. the whole thing mmg meletihkan!! but i don't mind going through that again... except the part yg izz kerap terjaga mlm. slalu xde mcm ni pun. anyway, mcm ni la br btul2 rasa ada anak. selama ni duduk rumah mak, semua benda mak tlg. bila dh duduk putrajaya, mmg saleh la kena tlg saya. not sure if he likes it or not tp mcm x bbrp suka je. sbb tu gak i think dia xmau pindah sepenuh nya lg. mlm ni pun x tido di putrajaya. saleh kata jumaat pulak. if u ask me nk pindah or not, i really don't mind. tp logic says baik duduk di kajang. buat apa nyusahkan diri sendiri bila x perlu. kalau btul2 x bole duduk kajang, then that's a whole different story altogether.

i hope izz tido ok mlm ni and mlm2 seterus nya. i hope it was just because he wasn't familiar with the apt, bkn la sbb lain. amin.

papa dgn izz kat parking alamanda. nk balik dh. izz dh bleh duduk so that's nice. x jd nk beli stroller yg xde bar kat depan sbb mau terjun izz kalau xde bar tu. nk pakaikan the belt bole tp dia sibuk nk duduk straight. kalau nk duduk straight, mana bleh pakai belt secure sgt. so hilang purpose belt. jd nye stick je la dgn current stroller.

7 comments:

  1. oi penat nye part berjaga malam tu. angin la tuh. eh ko setiap kali tuka diaper dia ada sapu yuyi kat perat dgn 2 belah betis dia tak? if not, than u should sebab tgk perut izz kat sensitif. aku sampai sekarang sapu kat adel lg. even sepatutnya tak yah letak.

    and kalau bab duduk sendiri tu, kalau dah regularly dok putrajaya benda tu biasa la. apa yg penting, corporation. kalau malas, payah lah.. note to myself and wan also. hahahaha...

    ReplyDelete
  2. same here anis~

    naufal lately kerap sangat bangun malam n nangis2 nak susu..slalu xdela nangis2 camtu..then cd pun kena tukar 2,3 kali sepanjang malam..padahal dia baru je 3bulan..da pasan macam baby besar la tu..

    and agak susah sket sbb dia lau minum pakai botol memain je..kena sua 2,3 kali baru la dia mau minum..itupun sket2..skang da dok ngan pengasuh, hopefully the pengasuh boleh bersabar dengan peel dia yang satu itu..other than that dia ni memang tak banyak ragam..hehehehe...

    tp part kena layan dia malam2 tu memang menguji tahap kesabaran kan..??i mmg lepas pantang balik dok putrajaya, so kena layan dia sensorg..hasben -- mcm biasala -- nama pun lelaki kan..lama mana sangat dorang mau menolong..tp jadi la drp tak tolong langsung..hehehe

    ReplyDelete
  3. aku xde sapu apa dh kat izz skarang aly. slalu ok je. lama dh xde muntah2/merengek2 ni. cuma sejak after raya ni buat hal. aku xtau la ada kaitan or not, but since hari jumaat, 2nd sept... yg aku dh kena keje tu (tp majority masih cuti)... mlm tu dia haywire sikit. mak bapak aku jln raya, almost midnite br balik. dh la bwk izz. so lps tu dia mmg susah nk tido. asal pejam mata je melalak. kalau time jaga no hal. tp asal pejam mata je melalak. last2 pkl 4am br tido. 2 mlm la mcm tu. dia ganti tido siang punye lama. aku dh risau sgt. so mlm ke3, saleh pasangkan ayat2 ruqyah looping dr lps maghrib smpi la the next morning. the whole night izz tido nyenyak. so sejak tu mmg pasang je ayat2 ruqyah looping smpi pagi. smlm pasang tp x loop. so xtau la ada kaitan or not. harap2 xde la. tp mlm ni gerenti akan looping balik. just to be safe.

    ReplyDelete
  4. alahai kesian izz ngan mama nye skali.. motherhood mmg memerlukan BANYAKKKKK kesabaran, kan? at least we got to know what our parents've been through. now izz dah ok belum? hoping all is well :)

    ReplyDelete
  5. yg tu pun bole jadi jugak. who knows kan. tak boleh tak percaya. mmg wajib la pasang ayat2 suci kat dlm rumah nak senja sampai lepas isyak at least. ish, lama tak buat. nim time maghrib je budak be2 tu nak tgk spongebob squarepant. hope izz tak haywire dah. sedih betul tgk muka dia haritu. nampak penat sgt2.

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah izz ok dh. mmg loop je ayat2 ruqyah from night till morning. since kitorg pun nyenyak je tido dgn looping tu... pasang daily pun x kisah. mlm td skali je izz merengek. aku ingat dia lapar, sbb tgk dia isap2 toy dia masa tgh tido. aku buat susu, sumbat la puting dlm mulut dia. terus melalak. hahaha. kacau dia tido. lps dodoi kejap, tido balik... 3 hours later br lapar. buang je susu yg aku buat earlier tu. hehe

    ReplyDelete
  7. sama dengan harraz... after raya ritu muntah melambak2... cirit2... huhuhuuu... g klinik amik susu FL... badan pun agak susut sket...

    pastu start umur 7 bulan++ harraz memang suka buang susu... huhuuhuu... kadang buat 6oz... membazir camtu jer... hukhuk...

    ReplyDelete