Tuesday, April 24, 2012

Do not be soooo naive

Alkisah, last Friday saya gi Mines... mkn2 dgn Aly. Since dh ada di Mines, and semua org pun tau kat Mines berlambak jual handphone, saya plan nk carik cable utk HTC ChaCha saya. The original charger and cable ada je kat rumah. Cuma nya saya suka ada spare cable kalau perlu charge hp kat office (cucuk je kat USB laptop) or dlm kete (kena ada USB port, which I already have).

Knape perlu semua tmpt nk charge hp? Sbb bila dh on wifi/data plan 24/7... whatsapp manjang, asyik main game, chat... of course drain battery. Plg lama battery bole tahan 24 hours. Kadang2 x smpi 24 hours pun sbb asyik main game *sigh*. Kalau off wifi/data plan, 2 hari x charge pun xpe.

Anyway, sblm ni saya dh ada extra cable, tp dh hilang. Jgn tnye hilang kat mana ok. Kalau saya tau kat mana, xde la hilang nama nye kan.

So Aly tunjuk la kedai HTC utk saya beli cable. Saya dh agak dh sure mahal. Tp xpe la, tnye je dulu. Masuk2 terus tnye charger. Org tu tunjuk 2 charger (1 ori, 1 local). Yg ori RM160 and local punye RM90. Saya ckp mahal (dh la charger yg ori jenis yg cable dgn plug head dia bersambung. Saya punye yg ori, cable dgn plug head bole tanggal2. Connected with USB port). Then saya ckp nk cable je la, xyah charger. Dia pun kluarkan 1 cable. Dia kata yg ni ori je ada, local xde. Harga RM75. Mak ai... mahal nye saya ckp. Saya kata no thank u. Saya kata nk carik cable kat kedai komputer je. Then org kedai tu ckp... cable biasa mana bole charge la. You kena guna ori cable utk charge. Haaaa, time ni dh start menyampah dh. Hello... kalau nk tipu pun biar bertempat and tgk org la. Do I look that stupid? Then saya ckp kat dia selama ni saya charge kat ofis pakai cable biasa, bole je charge. x perlu pun beli cable smpi RM75. Cable yg saya guna sblm ni hanya RM8 je, saya beli kat Low Yat. Then mula la org kedai tu buat muka spastik sbb tipu dia x menjd. Last2 saya blah and carik kedai computer biasa.

Masuk this one computer shop, ckp nk carik cable to charge my phone, terus dia bg this one cable RM16. Mahal sikit sbb ada lifetime warranty. Cable kali ni pun panjang sikit. Elok sgt la. Dulu punye pendek, leceh. Saya ckp kat salesman kat kedai komputer tu yg kedai HTC td ada hati nk tipu ckp kalau nk charge hanya bole pakai original cable. Salesman tu pun gelak and ckp dia sendiri charge pakai cable biasa.

Tu la dia ye. Next time kena la tau lebih sikit kalau nk berdepan dgn pakar penipu kat Mines. Saya mmg tau sgt kat Mines tu, byk kedai tipu jual hp. That's why kalau carik hp, carik la kat tmpt lain selain Mines. Jgn tgk tmpt byk jual hp, hp akan murah and kite akan dpt deal bagus. x psl2 kena tipu je. Bkn la nk kata semua kedai x ok, tp kena berhati-hati sbb bila penjual yg baik/x baik dh campur semua kat situ... kite sendiri susah nk bezakan.

Psl hp saya, I'm still loving my HTC ChaCha :)

No comments:

Post a Comment