Friday, May 11, 2012

Izz x bbrp sihat... and I really don't like it :(

Dulu sblm jd seorg ibu, kalau tgk anak org sakit, xde rasa apa pun. Skarang ni br saya tau betapa la x best nye rasa bila anak sakit. Itu pun Izz sakit biasa2 je. Biasa la kan, budak nk besar, demam, batuk, selsema tu kire normal. Yg saya sedih sbb dh 2 minggu Izz x bbrp sihat. Dh baik 1, penyakit lain pulak dtg.

Org kata sakit tu penebus dosa. Since Izz baby lg, xtau apa pun, jd nye mak bapak dia la yg byk berdosa ni. Sedih lagi di sini. Semoga Allah maafkan kami & semoga Izz baik cepat.

Lama jugak dh saya x update blog. Bila anak x sihat, mmg selera nk update tu habis terus. Sedih, so malas nk blog. Blog psl benda sedih x best, tp kadang2 penting, sbb dlm blog la kite masukkan semua detail2 yg kite akan lupe slalu nye. Kire mcm buku rekod la blog ni. Awesome!

Anyway, my last update was last month... and it was about our trip to Penang, utk wedding office mate Saleh. We did go on 28th Apr. Yg x best nye, sampai je kat Penang, Izz dh mula mcm x sihat & xnk mkn. First destination kat Penang: klinik, and doctor sahkan Izz kena HFMD lg. Sigh!! Dlm mulut dh ada ulcers which explains why he didn't want to eat/drink. Mula2 ingat nk balik semula ke Putrajaya, tp bila2 pikir balik... Izz x demam, just xnk mkn. Try la bg benda2 sejuk. So we stayed and returned the next day as planned.

Bila call taska bgtau, apparently ada 2 budak lain pun dh kena. Cepat pulak merebak HFMD kali ni. Since Izz dh disahkan kena HFMD, of course kena quarantine. x bole ke taska for at least a week. Takut jangkit budak2 lain pulak. Since balik dr Penang terus saya kena closing, either Saleh kena cuti the whole week jaga Izz or mintak tlg bibik tlg jagakan. Nk mintak tlg my mom, my mom pun outstation the whole week. Jd nye sbb bibik available, bibik la tlg jaga Izz for a week.

Hari Jumaat masa saya habis closing, kitorg had an early dinner kat Alamanda. Ambik Izz dr taska at 5pm then terus dinner. Then sbb Izz dh mula merengek sbb ngantok, kitorg rushing balik rumah. x sedar time tu dh nk Maghrib. Smpi kat lobby apartment, tiba2 dgr azan. Tawakkal je la bwk Izz naik ke rumah time tu.

What we feared happened. Izz x bole tido mlm tu and mlm esok nye. Hari Ahad kitorg bwk Izz ke Darussyifa', and kebetulan kwn mak saya pun ada jiran who is an ustaz from Darussyifa'. He agreed to come to our house after Maghrib and alhamdulillah bila dia ckp there's nothing wrong with the house. Maybe benda tu menyapa Izz je sbb balik time Maghrib. InsyaAllah bole tido mlm tu. Alhamdulillah Izz mmg bole tido that night. *Utk cerita yg lebih detail, bole baca di blog Saleh*

Kan bibik tlg jaga Izz the whole week masa kuarantin HFMD tu kan, yg x best nye, bibik batuk. 1 week duduk dgn Izz, Izz jangkit batuk dr dia. After 5 days batuk x improve, pegi klinik ambik antibiotic utk batuk Izz. Kali ni xnk tunggu lama2, takut tonsil Izz bengkak mcm sblm nye. Psl mamanye nk avoid AB sgt. So xnk buat mcm tu dh kali ni.

Since ni dh kali ke2 Izz kena HFMD sbb jangkit dr budak kat taska, saya terus email owner taska ckp saya mintak dia buat policy jgn terima anak2 yg tgh ada penyakit berjangkit. Dia ckp mmg dh ada policy tu, tp diorg x strict sgt sbb susah nk ckp NO kpd parents. Budak2 yg diorg dh suspect bwk HFMD ni pun, diorg dh ckp suruh bwk klinik semua, tp parents budak tu kata skin infection biasa2 je. Smpi mcm tu menipu semata-mata nk jugak hantar anak ke taska. Bila dh jangkit kat budak lain, br la tau yg parents tu menipu. Lps saya mintak owner tu email semua parents bgtau psl ni, saya dgn best nye reply to ALL bgtau yg saya mintak PARENTS SEMUA ADA KESEDARAN UTK TIDAK HANTAR ANAK YG SAKIT KAT TASKA. Menyusahkan org lain! Saya ckp la saya pun keje, dh la swasta, cuti sikit, knape parents2 lain yg majority nye keje govt ni susah sgt nk cuti? Kalau mak nye x dpt cuti, bapak nye kan ada. Jgn la hantar ke taska then infect other kids. Bodo ke hape. Ha hambik, sakit hati btul psl ni. Of course bila saya email, xde sapa nk respond except for one parent yg anak dia pun kena HFMD. Dia pun mintak kerjasama parents lain supaya x hantar anak yg sakit ke taska. Itu je la. Parents kpd budak yg membawa penyakit of course la buat xtau je. Not even an apology. Bongok.

So this week since Monday Izz has been on AB for his cough, and mula2 nmpk perut dia mcm bole tahan, tp masuk hari ke3, dh start cirit. Terus switch Izz ke Isomil temporarily. Alhamdulillah dh bole baca perut Izz. Kalau cirit, elok tukar ke lactose free formula. InsyaAllah ok. Almost immediately!

Ingat dh habis la episode sakit2 Izz kali ni sbb batuk pun almost gone dh. Tiba2 smlm, badan Izz panas. Masa hantar ke taska pagi tu dh start rasa panas, tp very mild. Ingat sbb Izz br bgn tido. Anyway, ptg tu masa ambik dia dr taska, still panas. xde panas sgt but panas. Mlm tu ambik termometer, tgk temp bdn 37.6... dh 0.1 melepasi border 'DEMAM'. Terus bagi Neurofen since ubat tu je yg tinggal kat rumah. Ubat2 lain semua dh buang. Alhamdulillah bila tgk temp bdn dia pkl 5.30am pg td, 36.6. Dh x demam. Pkl 7am rasa balik bdn dia, aik... panas balik. Ambik temp bdn dia, tgk2 dh 38.2. Pulak dh. Demam balik. Anyway, mmg due bg ubat demam pun. So pkl 7am tu bg neurofen again. Pkl 8am, dh 36.6 balik. Cycle demam ni nmpk gaya akan continue for a few days, so kena la smbg bagi ubat at least for 3 days.

Tgk Izz dh x demam pkl 8am pg td, decide hantar dia ke taska. Bg la ubat demam... and termometer, sbb bila tnye taska ada termometer x... diorg kata xde. Pesan kat diorg, bg Izz mkn ubat pkl 3pm. Not sooner or later. Since dh bukak citer psl ubat... nnt nk buat another entry relating to ubat pulak.

Kat taska, masa hantar Izz and explain psl ubat semua, tiba2 budak yg jaga tu tnye, "ubat selsema ada kak?". Saya mcm terkejut sikit, tnye balik "Izz selsema ke". Dia jwb "Haah. Smlm ada meleleh sikit". Pulak dh. Smlm masa ambik xde bgtau pun Izz selsema. saya ckp "xpe la, kalau selsema, balik nnt saya bg la ubat selsema". Stok ubat selsema yg masih OK mmg ada kat rumah. Anyway, mlm td kat rumah xde la nmpk Izz mcm selsema. Dia menangis, and masa menangis normal la budak ada hingus. Tp time x menangis, x perasan lak ada meleleh. x kisah la, kalau ptg ni dpt report ckp Izz selsema, bg je la ubat selsema for 3 days jugak just to complete the cycle. After that harap2 baik la. So now, Izz tgh battling the fever and flu, after baik dr HFMD and batuk. Complete package plus extra dh kalau ikutkan ni. Semoga Izz baik cepat. InsyaAllah.

Selama yg Izz x bbrp sihat, saya rasa x best. Tp apa2 pun saya bersyukur, sbb ramai lg org yg mendpt ujian yg lg besar dr saya. Yg penting saya dh ikhtiar, dan selebih nye kena tawakkal kpd Allah SWT.

Budak yg x bbrp sihat tu. Mkn kat Black Canyon smlm. Sgt best sbb dh lama saya x mkn kat situ, since foodcourt tutup for renovation.

1 comment:

  1. bertabah lah wei. aku baca pun penat. anak sakit mengatasi segalanya2 mmg semua pun jem. hope izz cepat recover then no more sakit or kena makan ubat.

    ReplyDelete