Wednesday, June 6, 2012

Izz dh ada babysitter

Nk ambik gambar adik tu (yes adik, sbb umur dia br 27 tp anak dia 3 thn dh) x terbuat rasa nye, kang ckp amenda plak kitorg nk buat dgn gambar dia. Tp org nye very pleasant and very very prompt me-reply sms, which is good sbb bila kite sms tnye something, kite mmg expect respon pun. Kalau x immediately dia reply, mesti akan reply in less than 1 hour. xde la kite risau ke apa. Nama bbsitter Izz Fida. Dia panggil diri dia mama Fida. Bole la.

Test run hantar Izz 1 Jun hari tu mmg ok. 1 hari je pun, lps tu dh weekend. This week smbg hantar. Sbb saya busy dgn closing this week, urusan hantar/ambik Izz diserahkan kat Saleh. Saleh ckp menangis jugak masa hantar hari Isnin br2 ni. Selasa pun sama kot, x sure. Pg td hantar, Fida dh bersedia dgn blanket Izz kat pintu. Nmpk blanket terus nk pegi kat Fida. Pandai dia nk umpan Izz.

Selama 3 hari Izz kat sana, semua ok. Saya puas hati. Ada 1 hari tu saya saje drop by hantar brg2 Izz yg saya lupe nk pack (dh bz dgn closing kan)... intai2 nmpk Izz tgh tgk tv. Ok je dia. Bila Izz sibuk nk tgk sapa dtg, saya terus cabut. Kang nmpk saya nk ikut plak.

Selama 3 hari jugak Izz pakai cloth diaper kat rumah Fida. Kat sana, saya bg CD murah2 je. Babyland. Saya borong 20 ketul hari tu. Sempat pre-wash and kering in 2 days (sbb ada dryer... hehe). Kat rumah plak, mlm2 mmg berCD. So 3 hari tu Izz mmg fully berCD. Weekend sbb berjln2 ke Melaka, xde la berCD. Kalau travel, saya mmg x kuasa nk berCD ni. Leceh.

Yg x best nye... smlm Izz start batuk2 AGAIN! Ya Allah, br 2 minggu dia ok.  Sblm tu pun batuk, selsema, demam semua. Sedih x terkata la. Dr siasatan saya (siasat la sgt), rasa2 Izz dpt batuk tu dr saya. Mlm kelmarin dia share food dgn saya. Saya dh baik dh batuk (after 3 weeks baru btul2 ok) tp agak nye blm 100% baik btul and virus nye masih lingering. Bila Izz share food dgn saya... esok nye terus dia batuk2. Hadoi. I guess kena redha and tempuhi je la time2 mcm ni. Mcm dh x larat nk stress2 sgt. Reason: bila ada discussion ke apa kat ofis, lately ni semua dok tnye saya ok ke x. Heran jugak knape diorg tnye mcm tu. Bila saya tnye balik knape tnye, diorg ckp nmpk mcm ada problem je. Even dlm telecon pun ada yg tnye, ingat saya x sihat or very exhausted. Mmg ada effect rupe nye. Saya x perasan pun, sbb saya rasa biasa je cuma bila Izz sakit and Saleh pulak kerap not around, mmg rasa stress la. Mmg la family dekat semua, my mom or bibik bole tlg jaga bila dia sakit... but kena ingat la mak and bibik won't be there forever. Kalau anak pertama dh start lps tgn senang2 mintak family jaga, anak ke2 nnt camne nk handle. Dgn anak pertama la kena biasakan diri. That's my principle. Kalau xnk biasakan diri, Izz anak tunggal la nmpk gaya. Hahaha. Skarang saya tau bkn senang nk ada anak. Pregnant senang, beranak senang, nk menjaga smpi besar SUSAH ok! Ke maybe bila dh ramai anak, dh biasa so things get easier?

Anyway, harap Izz cepat sihat. Sian dia. Penat2 mkn, then muntah balik. Smlm je 2 kali muntah sbb batuk then tersedak. Yg best sikit skarang sbb dh ada dryer. Hahaha. Semua yg perlu basuh bole kering in time.

1 comment: