Tuesday, September 27, 2011

10 Things... err... which I don't really like.


Tak lama lg, umur saya akan masuk 29. Tahun depan pulak akan masuk 30-an. Dh lama gak saya hidup. Alhamdulliah, saya masih sihat. Hidup pun happy - xde la happy sentiasa but happy enough. Saya bersyukur. Rasa mcm baru je habis blaja, br je keje... tup tup... dh ada anak, umur dh dekat 30. Pantas nye masa berlalu kan. Sepanjang saya dh hidup ni, ada la a few things which I don't really like. Harap2 saya x termasuk dlm golongan2 yg saya x suka ni. Some are really important sbb melibatkan akhirat (as I'm a Muslim), but most are really petty... not that important, but still bothers me anyway. hehe. Here goes the list (in no particular order)...



1. Pompuan2 'muslim' tp kadang2 pakai seksi kalahkan non-muslim. kalau saya x nmpk xpe, but bersepah skarang ni. pandang sana nmpk, pandang sini nmpk, tgk tv nmpk. sakit nye mata. dulu bleh la kata zaman jahiliah, tp skarang ni mcm dh lg teruk dr dulu. makin jahil ke kite ni?

2. Driver malaysia yg majority nye x layak digelar driver. my most favourite benda to mention about malaysian drivers is that they LOVE to tailgate. so kalau time hujan especially, please do not be surprised kalau anda terlibat dlm sandwich accident involving up to 7 or 8 cars kalau anda jenis yg suka tailgate.

3. Org melayu yg speak English tp x pikir dulu sblm ckp. Let me elaborate sikit. Kalau x pandai in the sense grammar tonggang terbalik sikit, yg tu xpe. english mmg bukan our mother tongue. asal org paham kire ok la. tp ni jenis yg main bedal je. Cth nye, there was one time kitorg tgh queue kat baskin robins alamanda, org depan kitorg ckp "saya nk rasa yg chocolate MOUSE tu". hello, it's chocolate mousse. budak yg keje situ tu pun dh sengih2 kat kitorg. malu la. xkan la xtau MOUSE tu apa.

4. Org yg suka judge a book by its cover. Saya slalu la kena ni. kalau masuk kedai mcm butik ke, siap la kena pandang serong. apa salah kalau saya suka pakai flip flops je, pakai jeans xde brand, pakai tudung pasar malam, and pakai t-shirt murah. x bermakna saya xde duit. yg paling x tahan kalau salesgirl yg keje sana yg pandang serong. ko dh la salesgirl je, bkn owner butik tu pun. sabor je la. xpe la, saya rela mcm ni dr "biar papa, asal bergaya".

5. Org yg tamak ambik food from buffet line. ambik mknan smpi xde utk org lain. kalau habis xpe, slalu x habis. dh la x bertimbang rasa, bazir lg. saya suka tmpt yg charge kalau x habiskan food. educate sikit org tamak.

6. Smokers... erkkk, ok la let me rephrase. smokers yg x pikir psl org lain. kalau jenis yg smoke kat tmpt2 yg bole smoke xpe. ni pegi smoke dlm tmpt yg ada aircond, dlm shopping complexes, near babies/children, dlm public transport, dlm lift. gile ke. x semua org suka bau asap rokok ok. like me, saya syg saya punye lungs. mmg la saya annoyed kalau terbau asap rokok. Kem Kesihatan ada buat kempen baru kot. dgr kat radio smlm... "Ekspresi Hak Anda - Katakan Tidak Kepada Asap Rokok". so lps ni bole pegi je kat smokers, then suruh dia blah tmpt lain. mcm tu ke konsep nye?

7. Org yg buang sampah merata-rata. xtau nk ckp apa psl org jenis ni. dia ingat bumi ni tong sampah ke? suka suki je litter. geram je bila tgk, tp x bole nk buat apa. budak2 skola buang sampah dr dlm bas, org dlm kete buang sampah ke luar. time2 ada event kat a certain place, cuba tgk tmpt tu selepas event habis. cth nya event kat putrajaya ni, mcm time ada hot air balloon tu. mesti ada sampah merata lps dh habis. sedih/geram tgk perangai malaysian yg suka litter. kat rumah masing2 pandai lak buang sampah dlm tong/bakul sampah. knape la x mcm tu bila kat luar.

8. salespeople yg suka ikut kite merata-rata bile kite x perlukan dia, and bila kite perlukan dia, dia xde. slalu gak jd ni. bile kite nk tgk2 je, ada je salesgirl yg nyebok ikut2. ingat org nk curik ke. bila kite carik dia nk mintak cari size or whatever, x penah nye nk ada kat situ. biasa la tu kan.

9. org perasan bagus. apa salah kalau sentiasa merendah diri. kalau ye pun ko bagus sgt, xyah la nk bgtau satu dunia. tp slalu nye la kan, org yg perasan bagus ni sbenar nye xde la bagus mana. cakap je lebih. org2 yg perasan bagus/berlagak slalu nye dibenci masyarakat. org yg kena kipas dgn individu2 tu je suka kat diorg (slalu nye la).

10. org tua yg x sedar diri (bkn unconscious tau). my sister penah citer, saya pun x ingat sgt la jln citer dia mcm mana but basically this one dude address this lady as makcik... then that makcik replied "i'm a datin ok!". i can imagine how meluat that dude kat macik tu. kalau i were that dude, and that macik adalah calon mak mertua, sure x jd kawin dgn anak dia. bole jd gile ada mak mertua yg gile status mcm tu. please la! dh la dpt title free2 dr husband. and ko nk bwk title tu smpi masuk kubur ke? letak skali kat batu nisan tu "DATIN". patut nye dh makin tua ingat2 la psl mati. kite hidup ni sementara je. tp makin tua makin menjadi. ragam manusia.

No comments:

Post a Comment